Dnešní paraše Noach se dočítáme o velké vodě, potopě, která zatopila svět. Potopě se také říká "voda Noachova". To se zdá zprvu zcela nepochopitelné. Proč by se měla potopa nazývat Noachovou vodou? Noach jak známo, nebyl vůbec vinen přivedením potopy na svět. Proč tedy? Odpověď uvádí svatá kniha Zohar: " Protože se Noach nemodlil za svou generaci, nazývá se potopa jeho jménem."
To znamená, že sice Noach nebyl vinen přivedením potopy, vždyť přece on, jeho žena, synové i ženy jeho synů byli před potopou zachráněni, ale bylo na něm se za svou generaci modlit. Měl se zastat lidí své generace a přivést je k pokání a ne se vydělit od světa a uzavřít se v arše. A když se uchýlil do archy, tak i když tak činil na pokyn Svatého budiž požehnán,který ho vybídl: "vstup do archy" - je přesto jen proto, že se nemodlil za lidi ve své generaci , spjato jeho jméno palčivým výrazem " Noachova voda" s potopou. Neboli potopa se jmenuje po něm.
Odtud vyplývá pokyn naší generaci , pro každého jednoho z nás: Každý,i kdyby sám byl dokonalým cadikem, musí dát pozor na jednu věc! Nejedná správně, i kdyby ho pobídl b-ží příkaz, pokud se jen uzavře sám ve svých čtyřech stěnách a nestará se o druhé a málo se stará o to, co musí vykonat pro svou generaci.
Musíme se zamyslet. I když i sám Noach, který byl úplným cadikem ve své generaci a žil před darováním tory - je nazýván a spjat tak palčivým výrazem s potopou, tak tím spíše my, kteří existujeme už po darování tory, a víme, že každý jeden z Israele ručíme jeden za druhého, že neseme spolu s druhými za sebe vzájemnou odpovědnost, musíme vědět, že musíme myslet na všechny v této generaci. Modlit se za ně, hájit je ještě před tím, než učiní pokání a poté je pak vrátit " be teshuva". Člověk se nemá spokojit jen s tím, kam došel a kam se sám dostal, ale musí mu ležet na srdci a starat se i o dobro druhých. Nemá se nechat odradit myšlenkami, zdali se mu jeho snahy podaří, či ne. Musí vykonat to, co se od něj žádá. A obvykle je to tak, že když se člověk do něčeho opravdu pustí, tak uspěje. A obvzvášť chasidé, kteří znají ,že jim je k dobru výnos a slib od Admor Hazaken ( Rabi Shneur Zalman Shneerson , Baal haTanya) , že ve všech aktivitách, které jsou vykonávány coby záležitosti tory a micvot - bude mít ruka chasidů navrch, to znamená, že úspěch je nabíledni. K srdci si tento odkaz paraši Noach můžeme vzít právě teď a konat! Ať se dočkáme dobrých a těch nejlepších zpráv! Příchodu spravedlivého krále Mesiáše a úplného vysvobození.
Shabat shalom
Z výběru zkrácených sichot Lubabičského Rebe uvedených v knize Mayan chaj, přeložila Chava Jerochim
Žádné komentáře:
Okomentovat
Těším se na vaše dotazy a komentáře. Jediné, o co vás žádám, je slušnost. Váš Jair