pátek 22. září 2023

Parašat Haazinu - ŠABAT (T)ŠUVA

 Rebe Lubavič jednou vyprávěl: Když mne můj učitel, melamed, učil o důležitosti paraši Haazinu, vyprávěl mi tento příběh. Rabi Moše ben Nachman, zvaný Ramban, měl žáka a jeho jméno bylo reb Avner. Ale stalo se, že tento žák jednoho dne opustil cestu víry a tóry. Stal se z něho poté mezi nežidy úspěšný a  důležitý člověk. Jednou mu přišlo na mysl, jak by nejlépe projevil svou nesnášenlivost a nespokojenost vůči judaismu. Bylo to uprostřed  dne Jom Kipur. Avner dal poslat pro rabi Rambana s tím, že je to velmi naléhavé a neodkladné. Když k němu rabi Ramban přišel, před jeho očima zařízl Avner vepře, uvařil ho a před jeho očima ho jedl... R. Ramban cítil bolest  a zpytoval Avnera, co ho přivedlo do  takového stavu , že opustil svoji víru. -" Když chceš vědět " ,odpovídal Avner, "tak  jeden tvůj výklad, který jsem od tebe slyšel. Jednou jsi říkal o paraša Haazinu,že všechny věci světa jsou obsaženy v této paraše a i všechny micvot!Já jsem nevěřil, že je něco takového možné, aby se vše vešlo do tak krátké paraši.- A došel jsem k závěru, že i všechna tvá jiná slova, Rambane, nejsou pravdivá, a tak jsem cestu tóry úplně opustil." Když to Ramban slyšel, řekl: " A já si za tím stále stojím, v paraše Haazinu JSOU obsaženy všechny věci světa!". Divil tomu Avner a řekl: "Jestli je tomu tak, ukaž mi, kde je tam napsáno mé jméno!" Rabi Ramban poodešel stranou a modlil se k Hashem, aby mu to místo pomohl najít. A opravdu našel v brzku pasuk, verš, v kterém bylo naznačeno jméno reb Avnera! "Podívej se sem! Tady , v kapitole 32,  ve verši 26, přečti přesně každé třetí písmenko v každém slově verše a vidíš,  dohromady to dává tvé jméno i s oslovením: Reb Avner!" verš zní : 

"אמרתי אפאיהם אשביתה מאנוש זכרם"

"pozn.český překlad - "Řekl bych, pryč s nimi, jejich památku mezi lidmi vyhladím

 Když to r. Avner uviděl, padl na tvář, litoval všeho, co udělal a rozhodl se hned učinit pokání a vrátit se k víře, učinit" tshuva". Říkal, jak se mi to jen může podařit všechno napravit? Ramban mu řekl, že tak ,že udělá přesně to, co je psáno  v tom verši,:"musíš se postarat, aby na tebe lidé zapomněli". Reb Avner odešel ,najal loď, na které byl  jen on sám a zmizel s tou lodí a už nikdo o něm nikdy neuslyšel.. Naplnil se tím přesně ten verš, v kterém bylo jeho jméno. Co je však velmi překvapující v celém příběhu je to, že Tora r.Avnera oslovuje titulem reb. To je o to nepochopitelnější, když si uvědomíme, jaký byl hříšník, raša, jak zavrhnul svou víru a Toru. Tora nás tady učí velikosti opravdové tshuvy,  pokání, litování hříchu a navrácení k B-hu. I když byl předtím tak zvrhlým hříšníkem, tak poté, co učinil tshuva zcela a úplně, dostal se na takovou úroveń ,na které mu přísluší a to i v Toře samé , přízvisko reb. Když žid udělá tshuva, tak sama Tora jej nazývá reb, i když v minulosti spadl tak hluboko. Dokonce  když spadl na stupeň "raša", velkého hříšníka, tak když udělá opravdovou tshuva, zaslouží si oslovení reb. 

 Tento šabat se nazývá Šabat Shuva, podle haftary  začínající slovy Shuva Israel..navrať se Israeli.až k Hashem, svému B-hu.  Nazývá se také coby poslední šabat před Jom Kipur  v deseti dnech tshuva Šabat Tshuva. Slovo shuva - vraŤ se, je spíše pokynem k navrácení, ale pokyn ještě nebyl naplněn. Tshuva oproti tomu představuje čin, který již bylo vykonán. Jak by tedy příslušelo tento šabat nazývat? Proč ne pouze názvem Šabat Tshuva, který v sobě už vlastně zahrnuje i označení  Shuva, které je jen pouhým pokynem k návratu. Tshuva už zahrnuje vše. I pokyn k návratu i jeho splnění. Přesto se nazývá Shabat Shuva. Rebe Lubavič nám říká, že si máme z toho vzít ponaučení takové, že naše tshuva nikdy není taková, aby nemohla být ještě dokonalejší. Každý, kdo učinil tshuva ví, že ještě může udělat svou tshuva lepší a vykonat ji na vyšší úrovni,ať již do větší šíře či hloubky, vždy můžeme dosáhnout ještě více. A toto poučení si máme odnést z tohoto šabatu, který se nazývá Šabat Shuva. Když si člověk myslí, že pro něj  stačí , co se mu podařilo opravit minulé dny během měsíce Elul, Rosh Hashana, deset dní tshuva a  tento šabat ho čeká šabat menucha, odpočinek a může být v klidu, tak je mu na to řečeno :Šabat Šuva! Člověk se má snažit dostat na ještě vyšší úroveň než na kterou se díky tshuva dostal doteď. Shabat shalom, gmar chatima tova. 

 

 

 

Žádné komentáře:

Okomentovat

Těším se na vaše dotazy a komentáře. Jediné, o co vás žádám, je slušnost. Váš Jair