Měsíc Elul se nazývá "Rachamim Vehaslichot", což znamená "milost a prominutí". Od 1. Elul až do Jom Kipur (10. Tišrej) se nacházíme ve 40 dnech, kdy Moše vystoupal na 40 dní na horu Sinaj, aby žádal o odpuštění za národ Izrael a připravil nové desky Tóry. Roš Hašana, v překladu "Hlava roku" nebo "Nový rok" připadá na 1. Tišrej (18. září 2020) a její předvěčer je poslední den měsíce Elul. Na Roš Hašana vstoupíme do nového roku 5780 a rovněž prožíváme začátek našeho soudu v nebi, který v průběhu svátku bude rozhodnut a 10 dní poté, na Jom Kipur, dostane "razítko". Protože je to soud, který se týká celého příštího roku ve všech sférách našeho života (jestli budeme žít a pokud ano, jestli budeme zdraví, peníze a kolik, úspěch apod.), tak chápeme, proč dáváme na měsíc Elul takový důraz. Je třeba ho využít na maximum a připravit se dobře na soud.
Co děláme na měsíc Elul:
1) V Šulchan Aruch je uveden verš: "Prozkoumáme naše cesty a vrátíme se k tobě", což je smysl celého měsíce. V praxi to znamená, že kromě Slichot, který můžeme dělat v synagoze (Aškenázim až poslední týden před Roš Hašana), musíme být upřímní a opravdoví především sami před sebou, abychom mohli bez přítomnosti ega najít, co máme opravit, protože neexistuje člověk bez hříchu. Jak je psáno: "En Cadik Baarec Ašer Lo Jechta", v překladu "Není Cadik v zemi, který nebude hřešit". Tedy i Cadik, dokud se nebavíme o Cadikim Gmurim, se může mýlit a je povinen dělat Tšuva. Tšuva děláme celý rok, ale nyní, stejně jako před každým civilním soudem, jak přijde do tuhého, tak musíme využívat všechno, abychom mohli s klidným srdcem oslavit a prožívat vysoké svátky.
2) Od prvního dne měsíce Elul až do Hošana Raba (poslední den Sukkot), je zvykem každý den číst Žalm 27, který symbolizuje všechny svátky tohoto období.
3) Od 2. dne Roš Chodeš Elul posloucháme a nebo troubíme na šofar. Důvodem je připomenout obětování Jicchaka, kdy Jicchaka nahradil beránek. Tím připomínáme Bohu, co naši praotci byli schopni pro Boha udělat a chceme tím získat milost díky jejich zásluhám. Šofar rovněž budí pocit strachu, jak je psáno: "Hajišag Arije Bair Veiš Lo Jechrad?", což znamená "A bude řvát lev ve městě a nikdo se nebude bát?". Troubení na šofar je velice náročné a je třeba do něj foukat vzduch až ze dna plic, což symbolizuje modlitbu až z hloubi naší duše. Tradičně se troubí na šofar hned po modlitbě Shacharit, ale lze ho poslouchat až do západu slunce. Pokud šofar nemáte a neumíte na něj troubit, zapátrejte ve svém okolí. V Praze vám mohu zatroubit i já sám. Poslední den měsíce Elul už na šofar netroubíme, protože je to den před Roš Hašana a my tím zamotáme satanovi hlavu a ten poplete datumy a nepřinese naše hříchy k soudu ve správný den. Troubíme v pořadí tkia-švarim-trua-tkia/ tkia-švarim-tkia/ tkia-trua-tkia.
4) V tomto měsíci se chováme k lidem s milostí, protože Bůh nás soudí podle toho, jak mi sami soudíme a chováme se k ostatním.
5) Je zvykem našim bližním a známým poslat přání, ve kterém jednak prosím o odpuštění, ale hlavně přejeme dobrý rozsudek a popřejeme Shana Tova Umetuka - Sladký dobrý rok
6) Je třeba klást důraz na osobní omluvu našim bližním, kterým jsme ublížili jak vědomě, tak omylem. Bůh může na Roš Hašana prominout jen hříchy, které jsou mezi námi a Ním, ale NIKOLIV hříchy spáchané mezi lidmi samými. Nyní je dobrá doba na usmíření a především v rodině. Samozřejmě, že k tomu je třeba dát dolu svou pýchu, bez toho to nejde. A Bůh dobře ví, co se odehrává v našich srdcích, protože, jak je psáno v Žalmu 44: "...což by to Bůh neodhalil? Zná přeci tajnosti srdce." Stejně, jako se náš nejvyšší Král na nás tyto dny usmívá, i my bychom se měli usmívat na ostatní. Až to všechno zvládneme, sami uvidíme, jak z nás jde světlo všude!
Doporučiji také článek z minulého roku ZDE.
Autor článku: Rabi Jair Jirmijahu Jerochim
Toda!
OdpovědětVymazatToda!
OdpovědětVymazat