pondělí 25. dubna 2016

Pojďme se Osvobodit!


15. Nissanu, který letos připadl na 23. dubna jsme začali slavit po celém světě svátek Pesach (anglicky Passover). Je to svátek, který národu Izrael, ať je kdekoliv na světě, připomíná jak vznikl. Jakov Israel, který byl synem Icchaka a vnukem Avrahama, byl nucen se všemi svými dětmi emigrovat z Izraele do Egypta, kde se jeho rodina usadila v části Gošen a rozmnožovala stovky let do velikosti velkého silného národa. Když začal vládnout nový faraon, kterému se nelíbilo, že hebrejský národ stále roste a je úspěšný, rozhodl se je oslabit pomocí zotročování, útrap a všechny novorozené chlapce nařídil hodit do Nilu. Trpěli takhle po několik generací a problém byl, že Egypt byl místem největší duchovní tmy, do které pomalu padal i národ Izrael. Aby nás HaShem mohl zachránit, museli jsme mít zásluhy. Naší zásluhou bylo, že jsme nikdy nezapomněli na své otce Avrahama, Icchaka a Jakova a nikdy jsme si ani nezměnili svá hebrejská jména a proto se druhá kniha Moše nazývá kniha Šmot, což v překladu znamená "jména". Kniha začíná slovy: "A toto jsou jména synů Izraele, příchozích každý se svou rodinou s Jakovem do Egypta (Micrajim)". Také jsme nikdy nezapomněli na to, že se máme oblékat slušně a používat svůj rodný jazyk. Díky těmto zásluhám HaShem vyslyšel náš křik a seslal nám největšího proroka všech dob - Mošeho. HaShem pomocí Mošeho a zázraků vykoupil izraelský národ z otroctví a učinil z nás národ svobodný. Mezi ony zázraky řadíme i 10 ran egyptských a otevření Rákosového moře. Z Egypta vyšlo 600 tisíc duší a takhle se zrodil národ Izrael, který přijal Tóru na hoře Sinaj. Tuto Tóru dodržujeme beze změny dodnes!
Nebudeme se nyní rozepisovat o všech příkazech a zákazech, které jsou v Tóře uvedeny v souvislosti se svátkem Pesach (svátkem jara, macesů a osvobození), ale chceme si z toho vzít poučení, které vysvětluje Chasidut a Kabala... Egypt se hebrejsky řekne "Micrajm" a to jsou stejná písmena jako "Mecarim". "Mecarim" přeložíme jako "hranice", které mohou být fyzické i duševní. Každý z nás má své "osobní vyhnanství" v sobě ve formě ega, kterému otročí, omezuje ho a brání mu ve svobodném jednání. Hebrejské jméno Egypta Micrajm toto ohraničení přesně vyjadřuje. Člověk jehož jednání je diktováno egem je svým vlastním otrokem. Proč zrovna ego? Protože na svátek Pesach musí být náš dům vyčištěn od všech kvašených potravin. Duchovní význam kvašeného ("Chamec") je nafoukanost, pýcha, arogance, které se rodí z ega. . Naprostým opakem jsou macesy, které v sobě nemají ani droždí a celá jejich výroba trvá maximálně 18 minut. Po 18ti minutách totiž začíná namočená mouka kvasit a tím pádem je pro Pesach striktně zakázaná. Duchovní význam macot je pokora, klid a víra v HaShem. Moše byl nejpokornějším člověkem ze všech, který se naprosto zapřel před HaShem a proto jedině on měl právo s ním mluvit tváří v tvář.
Co tím vším chceme vlastně říci? Abychom se cítili opravdu veselí, vyrovnaní, naplněni mírem a aby nás obklopovala láska, musíme nejdříve zrušit své ego, což je hlavní zkouška pro tuto generaci, která je jen kvůli vlastní egu plna závisti, nenávisti, soutěživosti a to vede až k válkám. Ale může to začít jen závistí jedné kabelky, vlasů nebo bot...
Přeji každému, aby se osvobodil ze svého otroctví a podařilo se mu naplnit svůj život láskou, upřímností a pokorou.
Moshiach NOW!

Autor článku: Jair Jirmijahu Jerochim

Židé v Egyptě

Macot

Sederová hostina

Žádné komentáře:

Okomentovat

Těším se na vaše dotazy a komentáře. Jediné, o co vás žádám, je slušnost. Váš Jair