Když se Hashem chystal obrátit město Sodomu ( Sdom), snažil se praotec Abraham ze všech sil město zachránit, jak nám potvrzuje pasuk : "A přistoupil Abraham a řekl: to zničíš spravedlivého společně s hříšníkem?"
Raši to komentuje:" Abraham použil tyto způsoby , tvrdou řeč, smířlivou řeč , modlitbu."
Avraham se pokusil město Sodomu a lidi v něm zachránit všemi prostředky. Nejdříve promluvil k Hashem zhurta (tvrdě), potom smířlivými slovy a poté se naň obrátil modlitbami a prosbami . Použil zkrátka všechny prostředky k tomu , aby zachránil všemi svými silami a možnostmi město s lidmi od hrozného soudu.
Abraham je B-hem zván " Abraham,co mě miluje". Jestliže je to tak, tak jak on,který ve všech zkouškách dokázal svou lásku k B-hu ,se k němu obrací tvrdými slovy, hovoří zhurta? A nejen to, ale Abraham tvrdými slovy svou řeč započne a ne, jak bychom čekali, že začne nejdříve smířlivou řečí a prosbami ,což bychom čekali tím spíše, že Abraham je znám jako "ish chesed", ten člověk, který přímo ztělesňuje laskavost a slitovnost a skutky milosrdenství.
Jenže, jestliže je Abraham postaven do situace, kdy může zachránit životy, když je nad nimi již vysloven těžký soud a již byli vysláni andělé, kteří mají Sodomu vyvrátit, není jiné cesty, než se nesmlouvavě obrátit k B-hu celou váhou a jasně s požadavkem, formulovat jej jasnými slovy, která mohou vyznívat tvrdě, a to vše proto, aby jakkoliv docílil záchrany a zrušil tento hrozivý soud. Abraham nejednal podle nějakého "kalkulu", ale svůj požadavek předkládá přímo, bez vytáček a zpříma volí jakýkoliv způsob, snaží se ze všech svých sil , dává veškerou svou energii a váhu do svým slov a snahy zrušit soud a zachránit Sodomu. A to přesto, že tyto kroky ,které podstupuje ,jsou v protikladu s jeho vrozenou povahou. Ale to pro něj nepředstavuje překážku, kvůli které by se svých snah vzdal, dělá všechno, co může - a doufá,že něčím z toho uspěje a Sodomu a lidi v ní zachrání.
My, potomci praotce Abrahama, se musíme učit z jeho příkladu. Když jsme postaveni před situaci, kdy je možné a kdy je třeba zachránit "bnei Israel", židovský lid, ať se již jedná o jejich záchranu materiální ,fyzickou nebo duchovní ,jako jejich přiblížení k tóře a micvot ,nesmíme se začít zdráhat a nejprve vypočítávat a vážit možnosti - v těchto situacích musíme jednat a hned, celou svou vahou a energií, musíme vynaložit všechny své síly, i kdyby to bylo v protikladu s naší vrozenou povahou. I kdyby to vyžadovalo tvrdá slova,tak se jim nemáme vyhýbat. (pozn.v kritických okamžicích je třeba umět sdělovat myšlenky jasně.) Musíme vyzkoušet všechny způsoby jako Abraham, učinit všechno, co je v našich silách pro záchranu židovského lidu.
"Maayan chaj ", zpracované sichot lubavičského Rebe M.M.Shneersona.
překlad rebecin Chava Jerochim
Žádné komentáře:
Okomentovat
Těším se na vaše dotazy a komentáře. Jediné, o co vás žádám, je slušnost. Váš Jair