pátek 24. listopadu 2023

Paraša Vajetze

 

Paraša Vajetze

V naší paraše nám tora vypráví, že Jakov, naš praotec vyšel z erec Israel a šel do Charanu, k Lavanovi aramejskému. Na začátku své ccesty, tam, kde vyšel ze země Izrael, nám tora uvádí že  Jakov " jifga bamakom". Jakov okamžitě hledal ha makom. Makom je jedno z jmen Hashem. Jakov hledal giluj elokut, zjevení b-ží, zjevení Hashem, a také se mu toho dostalo...ve snu.  Poté nám  popisuje, jak se dostal k Lavanovi, jak u něj sloužil a  pracoval dvacet let , oženil se a založil zde dvanáct kmenů a vypráví tora dále, jak při návratu z Charanu do erec Israel, cestou, vyšli Jakobovi vstříc  andělé, poslové b-ží. 

 Tora není knihou příběhů, to ne. Tora má své jméno od podstatného jména horaa, což hebrejsky znamená učení, předpis,pokyn nebo i návod. Hebrejsky nám na to stačí jedno slovo. Příběh toho, co všechno se pak Jakobovi událo, je pro nás "školením", návod, jak my se máme zachovat. Když náš praotec Jakov opustil svatost izraelské země, ješivu ve stanech Šema a Evera a odešel do Charanu, tak stejně tak tora přikazuje jednat každému jehudi. Nemá se člověk uzavřít ve vlastních čtyřech zdech tory,  ale má vyjít z "erec Israel", to znamená  opustit místo tory a svatosti, a jít do míst, která jsou duchovně nízká a vzdálená a právě tam se zabývat všemi výzvami života podle tory, potýkat se s Lavenem aramejským ( jak víme byl ramai..podvodník)  a právě tam jednat a být hlavně aktivní v tom, přibližovat druhé židy k tóře, být zrovna tam cadikem, šířit jehadut a nenechat se odradit, jako praotec Jakob v Charanu.  A vidíme ,že při návratu Jakoba z Charanu, zrovna z toho nízkého místa, kde byl Jakob tak dlouhou dobu usilovně činný podle tory  dostalo se mu velké výsady. Nemusel pátrat po zjevení elokut, jako při příchodu do  Charanu,ale " ve jifgeu bo malachei elokim" andělé ,boží poslové mu sami vyšli vstříc!  Andělé a Kadoš baruch hu sami vyhledávají Jakoba, přicházejí k němu a potkávají se s ním. Jákov dosáhl zjevení elokut daleko vyššího a to ve stavu bdělosti a ne ve snu.

 Když působíme  zrovna v Charanu a jsme aktivní, šíříme ve světě jidiškeit a toru a přibližujeme k ní další jehudim, tak to, že člověk vyšel z ješivy nepředstavuje pokles, jeho duchovní úpadek, ale naopak, Jakov dosáhl  úspěchu jak materiálně tak duchovně, praávě v Charanu. Va jifrotz haish meod meod. - Tak se ten muž převelice rozmohl...- vypráví nám o něm tora.  Každý jehudi, v čase, kdy se nachází v erec Israel to znamená ve svatosti, tak je li uzavřen jen ve svých duchovních záležitostech a zabývá se jen sám sebou a je jedno, jak velký může být, tak se nedostane na tak vysoký stupeň, jakého dosáhne úsilím a konáním v Charánu. Když vyvine úsilí a vyrazí do světa a zabývá se ostatními židy a přibližuje je k toře, tak získá zásluhu nezměrně vyšší a uspěje materiálně i duchovně a dostane se na daleko vyšší duchovní stupeň než předtím. Śabat šalom

Preklad: Chava Jerochim

 Svetlo vsude by Jair Jerochim

Žádné komentáře:

Okomentovat

Těším se na vaše dotazy a komentáře. Jediné, o co vás žádám, je slušnost. Váš Jair