MINCHA NA ŠABAT
Blaze těm, kteří přebývají v domě Tvém, jenž ustavičně velebí Tebe! Séla. Blaze lidu, jemuž tak se děje; blaze lidu, jemuž Hospodin jest Bohem!
Chvalozpěv Davidův.
Vyvyšovat budu Tebe, Bože můj, ó králi! A chváliti
jméno Tvé na věky věků. Každý den budu Tě chváliti, a velebiti jméno Tvé na
věky věků. Veliký jest Hospodin a veleben velmi, a velikost Jeho nelze
vystihnouti. Od pokolení do pokolení vychvalují díla Tvá, a mocné skutky Tvé
zvěstují. O lesku slavné velebnosti Tvé i o věcech Tvých předivných přemýšleti
budu. O moci hrozných skutků Tvých ať promlouvají, Tvou velikost já budu
vypravovati. Památku hojné dobrotivosti Tvé ať hlásají, a nad spravedlností
Tvou plesají. Milostivý a milosrdný jest Hospodin, shovívavý a veliké
laskavosti. Dobrotivý jest Hospodin ke všem, a litování Jeho nade všechna díla
Jeho. Oslavují tebe, Hospodine, všechna díla Tvá, a zbožní Tvoji chválí Tebe.
Slávu království Tvého pronášejí, a o síle Tvé rozmlouvají, aby oznámili synům lidským
mocné skutky Jeho a slavnou velebnost království Jeho. Království Tvé jest
království všech věků, a panování Tvé po všechna pokolení. Podporuje Hospodin
všechny klesající, a pozdvihuje všech snížených. Oči všech k Tobě vzhlížejí, a
Ty dáváš jim pokrm jejich časem svým. Otvíráš ruku Svou a nasycuješ vše, co
žije milostí. Spravedlivý jest Hospodin ve všech cestách Svých. A laskavý ve
všech činech Svých. Blízký jest Hospodin všem, kteří Ho vzývají v pravdě. Vůli
bojících se Jeho činí, a modlitbu jejich slyší a pomáhá jim. Opatruje Hospodin
všech, kteří Ho milují, a všechny bezbožné zahubí. Chválu Hospodinovu ať mluví
ústa má, a chval všeliké tělo jméno Jeho svaté na věky věků! My pak chváliti
budeme Boha od nynějška až na věky. Halelujah!
A přijde Sionu vykupitel a kajícným hříšníkům v Jakobu, praví Hospodin. Já pak- tato jest smlouva má s nimi- praví Hospodin. Duch můj, kterýž jest na tobě, a slova má, jež vložil jsem v ústa tvá, ať nevymizí z úst tvých, ani z úst potomstva tvého, ani z úst potomstva tvého potomstva, praví Hospodin, od nynějška až na věky! - A Ty jsi Svatý, sedící na trůně za chvalozpěvů Izraele. - I volá jeden k druhému a praví: "Svatý, svatý, svatý jest Hospodin zástupů; plna jest všechna země slávy Jeho!" A přijímají (slovo) jeden od druhého a praví: Svatý v nebeské výsosti nahoře, kde sídlí vznešenost Jeho,- svatý na zemi, kde vládne všemohoucnost Jeho,- svatý na věky a na věky věků jest Hospodin zástupů; plna jest všechna země leskem velebnosti Jeho. - I pozvedl mne vítr, a já slyšel za sebou hlas hukotem velikým provázený: Pochválena budiž velebnost Hospodinova na každém místě! I odnesla mne vichřice, a já slyšel za sebou hlas mohutně dunící, chvalozpěv pronášející; Pochválena budiž velebnost Hospodinova na místě, kde sídlí vznešenost Jeho! Hospodin kralovati bude na věky! Hospodin- panování Jehopotrvá na věky věků! Hospodine, Bože Avrahama, Jicchaka a Izraele, otců našich, zachovej to na věky jakožtopodnět myšlenek v srdci lidu Svého, a obrať srdce jejich k Sobě! Onť jest milosrdný, odpouští provinění a nezahubí, častokrát odvrací hněv Svůj a nevzbuzuje vší prchlivosti Své. Nebo Ty, Pane, jsi dobrotivý a odpouštějící a hojný v milosti ke všem, kteří Tě vzývají. Spravedlnost Tvá jest spravedlnost věčná, a zákon Tvůj jest pravdivý. Prokazuješ věrnost Jakobovi, milost Avrahamovi, jekož Jsi zaslíbil otcům našim za dnů pravěku. Pochválen budiž Pán den co den; i když se přitěžuje nám- Všemohoucí jest spasení naše! Séla.- Hospodine zástupů, blaze člověku, jenž důvěřuje v Tebe! Hospodine, pomoz! Král ať vyslyší nás v den, když voláme!
Pochválen budiž Bůh náš, Jenž stvořil nás k oslavě Své, oddělil nás od bloudících, dal nám zákon pravdy a život věčný vštípil v nás. O kéž otevře srdce naše zákonu Svému, a vloží nás v srdce lásku k Sobě a uctivost, abychom vykonávali vůli Jeho a sloužili Mu srdcem celým, abychom se nesnažili nadarmo a nepodnikali, co by děsně končilo. Budiž vůle Tvá, Hospodine, Bože náš a Bože otců našich, abychom ostříhali ustanovení Tvých na světě tomto a zasluhovali dožíti se, spatřiti a zděditi blaho a požehnání za dnů doby Pomazaného, a byli účastni života ve světě budoucím, aby opětovala Tebe duše naše a nikdy nemlčela. Hospodine, Bože můj, věčně budu děkovati Tobě. Požehnán jest muž, jenž důvěřuje v Hospodina, že jest Hospodin důvěrou jeho. Důvěřujte v Hospodina až do věčnosti; nebo v Bohu, Hospodinu, jest Skála věků. A důvěřovati v Tebe, kteří znají jméno Tvé; neboť neopouštíš hledajících Tebe, Hospodine! Hospodin žádá pro spravedlnost Svou, aby zvelebena byla Tóra a proslavena.
!Pokud se modlíme doma, následuje rovnou AMIDA, pokud v synagoze, pokračujeme ČTENÍM Z TÓRY!
Při vyzdvihování Tóry říkáme: A když hnula se schránka úmluvy, říkal Moše: "Povstaniž,
Hospodine, aby rozptýleni byli nepřátelé Tvoji a prchali protivníci Tvoji před
tváří Tvou!" Nebo ze Siona vychází zákon a slovo Hospodinovo z Jeruzaléma.
Pochválen budiž, Jenž dal zákon lidu Svému Izraelskému ve svatosti Své!
Pochváleno budiž jméno Pána světa! Pochválena budiž koruna Tvá i sídlo Tvé! Kéž potrvá zalíbení Tvé v lidu Tvém Izraelském na věky, a vykoupení pravicí Svou zjev lidu Svému v domě Svém svatém! Nech zářiti nám čisté světlo Své a přijmi modlitbu naši v milosrdenství! Budiž vůle Tvá, prodloužiti naše žití v blahobytu, a dejž, abych počítán byl ku spravedlivým, abys smiloval se nade mnou a chránil mne a vše, co mně a co lidu Tvému Izraelskému náleží! Tys to, Jenž živí všechno a zachovává vše; Tys to, Jenž vládne nade vším; Tys to, Jenž vládne nad krály, neboť království jest Tvé! Já jsem služebník Nejsvětějšího, pochválen budiž! - klaním se před Ním a před důstojností zákona Jeho v každý čas. Ne v člověka spoléhám se, aniž o anděle opírám se, jen v Boha nebeského, Jenž jest Bůh pravdivý, jehož zákon jest pravdivý a Jehož proroci jsou pravdiví, a Jenž stále prokazuje dobrotivost a pravdu. V Něho já spoléhám se, a jménu Jeho svatému, drahému hlásám chválu. Budiž vůle Tvá, otevříti srdce mé zákonu Svému a splniti přání srdce mého s srdcí všeho lidu Svého Izraelského ku blahu, k životu a k míru!
Kantor vezme zavřenou Tóru, ukazuje ji obci a říká:
(Kantor:) Zvelebujte Hospodina se mnou, a vyvyšujme jméno Jeho společně!
(Obec:) Tvá jest, Hospodine, velikost a síla a sláva a vítězství a
velebnost, jakož i všechno na nebi a na zemi; Ty jsi povýšen nade všechno jako
hlava.
Vyvyšujte Hospodina Boha našeho, a sklánějte se u
podnože nohou Jeho! Svatý jest. Vyvyšujte Hospodina Boha našeho, a sklánějte se
u hory Jeho svaté; neboť svatý jest Hospodin, Bůh náš.
Otec milosrdenství- kéž smiluje se nad lidem od Něho
chráněným! Nechť rozpomene se na smlouvu s praotci a vysvobodí duše naše od
časů zlých a odvrátí náklonnost hříšnou od těch, které vždy nosil, a oblaží nás
záchranou věčnou a splní přání naše plnou měrou blaha, spásy a milosrdenství!
Dále čteme z Chumaš část paraši na příští týden
Při zvedání Tóry říkáme: A to jest Tóra, kterou předložil Moše synům Izraelským k rozkazu Hospodinovu skrze Mošeho.
Stromem života jest těm, kteří se ji pevně drží, a
kteří se o ni opírají, jsou blahoslaveni! Cesty její jsou cesty líbeznosti a
všechny její stezky jsou mír. Dlouhý věk v pravici její, v její levici bohatství
a čest. Hospodin žádá pro spravedlnost Svou, aby zvelebena byla Tóra a
proslavena.
Chazan říká poloviční Kadiš
Následuje AMIDA:
/Modlíme se ji ve stoje, v naprostém tichu, bez
přerušování, s koleny a kotníky u sebe, tváří k Jeruzalému/
/Uděláme 3 kroky dozadu a 3 kroky dopředu/
/Uděláme 3 kroky dozadu a 3 kroky dopředu/
Pane, rety mé otevři, by ústa má hlásala
slávu Tvou.
Pochválen /pokrčíme kolena/ budiž /pokloníme se/, Hospodine /narovnáme se/, Bože náš a Bože našich otců, Bože Avrahamův, Bože Jicchakův a Bože Jakobův, Bože veliký, mocný a hrozný! Bože Nejvyšší! Jenž prokazuje milosrdenství dobrotivá a jest Pánem všeho; Jenž pamětliv jest pobožnosti otcův a přivede vykupitele potomkům jejich pro jméno Své v lásce.
(V deset dní pokání: Pomni nás životem, ó králi! Jenž zalíbení máš v životě; zapiš nás do knihy života pro Sebe samého, Bože života!)
Králi, pomocníku, ochránce a štíte! Pochválen /pokrčíme kolena/ budiž /pokloníme se/, Hospodine /narovnáme se/, štíte Avrahamův!
Ty jsi mocný na věky, ó Pane! Oživuješ mrtvé, Tys nesmírný v pomoci.
(V zimě, od Šmini Aceret do první dne Pesach, se doloží: Jenž dává větru váti a přivádí déšť.)
Jenž zachovává živé v milosti, oživuje mrtvé v milosrdenství hojném, podpírá klesající a uzdravuje nemocné, uvolňuje spoutané a splní předpověď Svou dřímajícím v prachu. Kdo jest jako Ty, pane mocných činů? A kdo rovná se Tobě, ó králi, Jenž usmrcuje a oživuje a vzejíti dává spasení?
(V deset dní pokání: Kdo jest jako Ty, Otče milosrdenství, jenž pamatuje na tvory Své životem v milosrdenství?)
A věrohodný Jsi, že oživíš mrtvé. Pochválen budiž, Hospodine, Jenž oživuje mrtvé!
Ty jsi svatý a jméno Tvé jest svaté a svatí každého dne velebí Tebe, Séla. Pochválen budiž, Hospodine, Bože svatý!
(V deset dní pokání: Králi svatý!)
Ty jsi jediný a jméno Tvé jest jediné, a kdo, jako lid Tvůj Izraelský, jest národ jediný na zemi? Ozdobu čestnou, vínek spásy, den klidu a svěcení lidu Svému Jsi udělil. Avraham těšil se, Jicchak plesal, Jakov a synové jeho požívají klidu o něm. Jest to klid lásky a přízně, klid pravdy a věrnosti, klid míru a spokojenosti, bezpečnosti a důvěry, klid úplný, v němž zalíbení máš. Poznávají děti Tvé a vědí, že od Tebe pochází klid jejich, a pro klid svůj posvěcují jméno Tvé.
Bože náš a Bože otců našich! Měj zalíbení v odpočinku našem, posvěť nás příkazy Svými a dej nám účast na učení Svém; nasyť nás z dobrotivosti Své a potěš nás pomocí Svou! Očisti srdce naše, abychom sloužili Tobě v pravdě, a popřej nám, Hospodine, Bože náš, v lásce a libosti šabatu Svého svatého, aby odpočinul o něm Izrael, jenž světí jméno Tvé. Pochválen budiž, Hospodine, jenž posvětil šabat.
Měj zalíbení, Hospodine, Bože náš, v lidu Svém Izraelském
a v modlitbě jeho, a uveď zase bohoslužbu do síně do domu Svého, a zápalné
oběti Izraele a modlitbu jeho v lásce přijmi v zalíbení, a budiž Tobě zalíbením
stále bohoslužba Izraele, lidu Tvého.
O Roš Chodeš, Pesach a Sukkot: Bože náš a Bože otců našich! Nechať vystoupí a přijde
a dospěje k Tobě, a budiž povšimnuta, se zálibou slyšena, připomenuta a v
paměti uchována památka naše a vzpomínka naše, a památka Pomazaného, syna
Davida, služebníka Tvého, a památka Jeruzaléma, města Tvého svatého, a památka veškerého
lidu Tvého, domu Izraelského, před Tebou k ochraně, ku blahu, přízni, milosti a
milosrdenství, k životu a míru v tento den (O Roš Chodeš:) novolunní! (O Pesach:) svátku nekvašených chlebů! (O Sukkot:) svátku podzelené!
Buď pamětiv nás, Hospodine, Bože náš, o něm ku blahu,
a vzpomeň si na nás o něm ku požehnání a pomoz nám o něm k životu! A pro slovo
spásy a milosrdenství ustrni se a buď nám milostiv, a smiluj se nad námi a
pomoz nám; nebo k Tobě oči naše pohlížejí ježto, Všemohoucí králi, milostivý a
milosrdný Jsi.
Kéž spatří oči naše, jak vrátíš se na Sion v
milosrdenství. Pochválen budiž, Hospodine, Jenž se vrátí sídlem Svým na Sion!
Děkujeme Tobě /pokrčíme
kolena, pokloníme se, narovnáme se/, Jenž jsi Hospodin, Bůh náš a Bůh otců našich na věky věků. Skála
života našeho, štít spasení našeho, Tys od pokolení do pokolení; děkujeme Tobě
a hlásáme chválu Tvou za život svůj, jenž spočívá v ruce Tvé, a za duše své,
jež poručeny jsou Tobě, a za divy Tvé, jež každým dnem pro nás konáš, a za Tvé
zázraky a dobrodiní Tvá, jež prokazuješ nám v každé době, večer a ráno a v poledne,
Všedobrotivý! Neboť neskonalé jest milosrdenství Tvé; Všeslitovníku! Neboť bez
mezí jsou milosti Tvé, odjakživa doufáme v Tebe.
O Chanuka se vkládá: Za divy a za vysvobození, za mocné skutky a za pomoc a za boje, jež konal Jsi za otce naše a za oněch dnů v této době. Za dnů Matitjahu, ben Jochanan Kohen Gadol, Hasmoneje a synů jeho, když povstala říše řecká bezbožná proti lidu Tvému Izraelskému, nutíc je, aby zapomněli učení Tvého a odstoupili od zákonů vůle Tvé. Ty však v milosrdenství Svém hojném přispěl jsi jim v době soužení jejich, vedl Jsi spor jejich, hájil Jsi právo jejich, vykonal Jsi pomstu jejich: dal Jsi silné v moc slabých, četné v moc malého hloučku, nečisté v moc čistých, bezbožné v moc spravedlivých a svévolné v moc těch, jenž zabývali se učením Tvým. Sobě však způsobil Jsi jméno veliké a svaté po světě Svém, a lidu Svému Izraelskému způsobil Jsi pomoc velikou a vysvobození až po tento den. Potom vešli synové Tvoji do síně domu Tvého, vyklidili chrám Tvůj, očistili svatyni Tvou a rozžhni světla v nádvořích Tvých posvátných a ustanovili těch osm dní Chanuka, aby děkovali a chválu pěli jménu Tvému velikému.
O Purim se
vkládá: Za divy a za
vysvobození, za mocné skutky a za pomoc a za boje, jež konal Jsi za otce naše a
za oněch dnů v této době. Za dnů Mordechaje a Ester v Šušan,
hradu královském, když povstal proti nim Hamán bezbožný, smýšleje zahubiti,
zavražditi a vyhladiti všechny Židy od mladého až do starce, děti i ženy,
jednoho dne, třináctého, měsíce dvanáctého, to jest měsíc Adar, a jmění jejich
uloupiti. Ty však v milosrdenství Svém hojném zrušil Jsi záměr jeho a zmařil
Jsi úklady jeho a dal Jsi mu jeho odplatu na hlavu jeho, i oběsili jeho i syny
jeho na šibenici.
(V deset dní pokání: Zapiš k životu blaženému všechny děti smlouvy Své!)
A všichni živí budou děkovati Tobě, Séla! A velebiti
jméno Tvé v pravdě, ó Bože spasení našeho a pomoci naší!
Séla.- Pochválen /pokrčíme kolena/ budiž /pokloníme se/, Hospodine /narovnáme se/, Všedobrotivý jest jméno Tvé a Tobě sluší děkovati!
Uděl mír, blaho a požehnání, přízeň a milost a milosrdenství
nám a veškerému Izraeli, lidu Svému! Žehnej nám, Otče náš, všem vesměs světlem
tváři Své; nebo ve světle tváři Své dal Jsi nám, Hospodine, Bože náš, zákon
života a lásku ke ctnosti, jakož i spravedlnost a požehnání a milosrdenství a
život a mír. Kéž zalíbí se Tobě, žehnati lidu Svému Izraelskému v každý čas a v
každou hodinu mírem Svým!
(V deset dní pokání: V knize života, požehnání a míru a výživy dobré nechať jsme
zaznamenáni a zapsáni před Tebou, my i všechen lid Tvůj, dům Izraele k životu
blaženému a k míru! Pochválen budiž, Hospodine, Jenž způsobuje mír!)
Pochválen budiž, Hospodine, Jenž žehná lidu Svému Izraelskému
mírem!
Bože můj! Zdržuj jazyk můj od zlého, a rety mé od
mluvení lstivého. Vůči těm, kteří mně zlořečí, nechť duše má jest klidnou, a
duše má jako prach pokorná ke všem buď. Otevři srdce mé zákonu Svému, a po
příkazech Tvých ať snaží se duše má. A všem těm, kteří zamýšlejí proti mně něco
zlého, rychle zruš záměr jejich a zmař úklady jejich! Učiň to pro jméno Své,
učiň to pro svatost Svou, učiň to pro učení Své, aby zachráněni byli miláčkové
Tvoji; pomoz pravicí Svou a vyslyš mne! Kéž jsou k libosti slova mých úst a
myšlení srdce mého Tobě, Hospodine, skálo má a vykupiteli můj! /Uděláme 3 kroky dozadu/ Jenž činí mír na
výsostech Svých, On uděl mír nám a všemu Izraeli. Na to pravte: Amen! /Uděláme 3 kroky dopředu/
Budiž vůle Tvá,
Hospodine, Bože náš a Bože otců našich, aby zbudován byl chrám svatý brzy na
našich dnů, a uděl účast nám v učení Svém! Tam pak sloužiti budeme Tobě v
uctivosti jako za dnů dávných a za let dřívějších. A příjemnou budu Hospodinu
oběť Judy a Jeruzaléma jako za dnů dávných a za let dřívějších.
Chazan opakuje Amidu
Při opakování Amidy chazanem se modlíme...
Kduša: Posvětíme jméno Tvé na tomto světě, jako světí je v nebesích nahoře, jakož psáno jest rukou proroka Tvého: "A volal jeden k druhému řka:"
(Obec a kantor:) /Při vyslovení "svatý/ kadoš" si stoupneme na špičky/ Svatý, Svatý, Svatý jest Hospodin zástupů; plna jest slávy
všechna země slávy Jeho!" („Kadoš, kadoš, kadoš,
Ado-naj Cvaot!‘ )
(Kantor:) A ti naproti nim: "Pochválen budiž!" pronášejí.
(Obec a kantor:) Pochválena budiž velebnost Hospodinova na každém místě!
(Kantor:) A ve slovech
Tvých svatých psáno jest takto:
(Obec a kantor:) Kralovati
bude Hospodin na věky; Bůh Tvůj, Sione, od pokolení do pokolení. Halelujah!
(Kantor:) Od pokolení do
pokolení hlásati budeme velikost Tvou, a po věčné časy Tvou svatost posvětíme,
a chvála Tvá, Bože náš, z úst našich nevymizí na věky věků; nebo všemohoucí
král, veliký a svatý Jsi. Pochválen budiž, Hospodine, Bože svatý! (V deset dní pokání: Králi Svatý!)
Když se kantor modlí hlasitě Modim , říká obec potichu: Děkujeme Tobě, jenž jsi Hospodin, Bůh náš a Bůh otců našich, Bůh všelikého těla, stvořitel náš, stvořitel počátku! Blahoslavení a díky jménu Tvému velikému a svatému za to, že Jsi nám život dal a zachoval! Tak nám život dej a zachovej nás dále a shromáždi vyhnance naše v nádvořích svatyně Své, aby ostříhali zákonů Tvých, činili vůli Tvou a sloužili Tobě srdcem celým! Za což my děkujeme Tobě Pochválen budiž, Všemohoucí v díku!
Chazan říká Kadiš
Následující část se nemodlíme v době, kdy se nečte Tachanun - (Tachanun se neříká na Roš Chodeš, dne 15. avu, 15. švatu, po celou Chanuku, po oba dni Purim (tj. i Šušan Purim), po oba dni Purim katan, o Lag ba omer, po celý měsíc nisan, o Tiša be av, ve dnech mezi Jom Kipur a Sukkot, od Roš chodeš sivan až do dne následujícího po Šavuot a v den následující po Sukkot. Vynecháme ho při Mincha před některým z uvedených dní. Při Mincha ho vždy říkáme v den před Roš Chodeš a před Jom Kipur. V den před Roš Hašana se před ranní modlitbou říkají selichot a potom už se neříká Tachanun, a to ani při Mincha. Neříkáme ho také, je-li v synagoze obřízka a také pokud je přítomen otec obřezávaného, sandak či mohel. Přijde-li ženich do synagogy některý z prvních sedmi dní po svatbě, nezazní Tachanun.)
Spravedlnost Tvá jest spravedlnost věčná, a zákon Tvůj jest pravdivý. A spravedlnost Tvá, ó Bože, sahá až k výsosti; Jenž vykonal Jsi věci veliké, ó Bože, kdo jest jako Ty? Spravedlnost Tvá rovná se horám nejvyšším, soudové Tvoji hlubině nesmírné! Člověku i zvířeti pomáháš, Hospodine!
ALEJNU
/Modlíme se vestoje/
Nám přísluší vychvalovati Pána veškerenstva, vzdáti
úctu Stvořiteli počátku, že neučinil nás jako pohany zemí a nepostavil nás
na roveň s kastovními kmeny země, že neurčil nám podíl jako jim a osud náš jako
všemu množství jejich. My pak se koříme a klaníme /pokloníme se/ a s díky vyznáváme před
králem všech králů. Nejsvětější, pochválen budiž, že On rozestřel nebesa, a
trůn Jeho velebnosti jest v nebesích nahoře a sídlo všemocnosti Jeho na
výsostech nejvyšších. Onť jest Bůh náš, žádný jiný; opravdu jest král náš,
nikdo mimo Něho, jakož psáno v učení Jeho: Tedy poznej dnes a uveď si to k
srdci, že Hospodin sám jest Bůh v nebi nahoře i na zemi dole, žádný jiný!
Proto doufáme v Tebe, Hospodine, Bože náš, že spatříme
brzy nádheru všemocnosti Tvé, že sprovodíš ohavnosti se země a všechny modly
úplně vyhubíš; že upevněn bude svět panováním Všemohoucího. A všichni
zeměsynové budou vzývati jméno Tvé; obrátíš k Sobě všechny bezbožníky země, aby
poznali a zvěděli všichni obyvatelé světa, že Tobě má se kořiti každé koleno,
přísahati každý jazyk. Před Tebou, Hospodine, Bože náš, budou se kořiti a
v prach klesati, a velebnosti jména Tvého úctu vzdávají a vezmou ochotně na
sebe všichni jho panování Tvého, a kralovati budeš nad nimi brzy na věky věků.
Neboť království jest Tvé a na věky kralovati budeš ve slávě, jakož psáno v
učení Tvém: Hospodin kralovati bude na věky věků! A praveno: I bude Hospodin
králem nade vší zemí; v ten den bude Hospodin jediný a jméno Jeho jediné!
Žádné komentáře:
Okomentovat
Těším se na vaše dotazy a komentáře. Jediné, o co vás žádám, je slušnost. Váš Jair