Drazí přátelé, blíží se konec roku 5777 a začne rok 5778. (O Roš Hašana a měsíci Elul jste mohli číst už v článku z let minulých- odkaz zde a zde.) "Roš" hebrejsky znamená hlava a "šana" rok, takže Roš Hašana je "hlava roku". My neříkáme "nový rok", jak je zvykem říkat v nežidovském světě, protože o to ani nejde, že je nový rok. Každý ví, že bez hlavy může být zdravé celé tělo a hlavy by prostě nemohl člověk žít a nepomohla by ani zdravá játra nebo srdce. Podle hlavy je i celé tělo. Třeba když má někdo, nedejbože, problém v mozku, může to ovlivnit celé tělo. Všechno pochází z mozku- hormony, pokyny do všech částí těla a i způsob, kterým myslíme. Chytřejší lidé mohou mít zcela jiný život než ti, kteří mnoho rozumu nepobrali. I odvaha pochází z "hlavy", takže odvážní lidé žijí zcela jiné životy než ti, co se všeho bojí. A jaká je hlava, takové je celé tělo a proto říkáme "Jak na nový rok, tak po celý rok" a pochází to právě z hebrejského slovního spojení Roš Hašana.
V nežidovském světě nový rok nemá žádný význam, protože ten den se v nebi nic zvláštního neodehrává, ale na Roš Hašana Bůh soudí CELÝ svět a především lidi, protože na Roš Hašana byl stvořen člověk- Adam. Na Roš Hašana Bůh rozhodne, kdo bude žít další rok, kdo, nedejbože, zemře, kdo bude bohatý, kdo bude chudý, kdo nemocný, kdo zdravý atd. Na Roš Hašana Bůh vezme všechny naše dobré skutky i všechny naše hříchy, na které jsme neudělali Tšuva a rozhodne podle toho, co s námi příští rok bude. Jak je psáno v modlitbách- jako kdyby hlavní pastýř počítal každou svou ovečku zvlášť, kontroloval ji a rozhodl, kterou potřebuje a kterou ne. Musíme ale brát na vědomí, že Roš Hašana končí tím, že Bůh soudí a rozhodne.
Právě jsme měli celých 30 dní, tedy celý měsíc Elul na to, abychom udělali Tšuva, protože se jedná o měsíc milosti, o měsíc, kdy je snažší dělat Tšuva než obvykle. Říkáme, že Bůh je blíž a porovnáme ho ke králi, který celý rok sedí u sebe v zámku a nikdo ho nemůže jen tak snadno vidět nebo navštívit, ale na měsíc Elul král vyjde ven do pole mezi lidi a je psáno nejen, že se na Něj každý může obrátit, ale, že se na každého usmívá a bude mít ještě větší pochopení pro naše pokání než jiné měsíce v roce. Jak se dělá Tšuva, můžete číst ve článku, který jsme věnovali Tšuva- ještě jednou odkaz ZDE. Tšuva musí obsahovat přiznání našich hříchů a chyb, přestat je nadále konat a rozhodnout, že se budeme chovat jinak- lépe. Důležité je přidat Tzdaka a doporučuje se, i jednou za čas, udělat za naše hříchy i půst, který samozřejmě také bude 10 dní po Roš Hašana na nejsvatější den v roce Jom Kipur, den hlavních soudů, kdy rozsudky v nebi budou nadobro zpečetěny a podepsány. Jak je psáno: "Na Roš Hašana Bůh rozsudek píše a na Jom Kipur podepíše". A proto, že se jedná o hlavu roku, je to čas pro každého z nás, mít šanci zkusit to jinak. Nikdo z nás není dokonalý a nikdo ani nikdy nebudeme dokonalý, ale určitě je nyní teď- koncem měsíce Elul, ten nejlepší čas na změnu.
Na Roš Hašana je náš Bůh korunován a je třeba brát na vědomí, že on je jediným naším králem a Jeho musíme poslouchat. Dostali jsme zákony, které jsou spravedlivé a nejlepší pro náš kvalitní a smysluplný život, který nám slibuje budoucnost. Protože na Roš Hašana si připomínáme, že je Bůh naším králem, tak také troubíme na šofar, což je roh z berana. První připomínka šofaru je již z doby, kdy měl Avraham obětovat Jicchaka a Bůh ho zarazil, když viděl jeho věrnost a nechal ho obětovat berana, z jehož rohu je také šofar, šofar, na který bude troubit prorok Elijahu při příchodu krále Mašiach. Šofarem nejen korunujeme krále, ale šofar je také aktem Tšuva, protože když troubíme, troubíme těžce z naší nejvnitřejší části plic a víme, že Bůh přijme naše Tšuva. Navíc šofar v nás vyvolá vnitřní strach a připomíná nám, že je tu den soudu.
Autor článku: Rabi Jair Jirmijahu Jerochim
Autor článku: Rabi Jair Jirmijahu Jerochim
Žádné komentáře:
Okomentovat
Těším se na vaše dotazy a komentáře. Jediné, o co vás žádám, je slušnost. Váš Jair