Sukkot - svátek jistoty v nestabilním světě. "Sedm dní budete bydlet v Sukka....", přikazuje Tóra. Je to z důvodu, že si máme vzpomenout na roky, které jsme trávili v poušti, když jsme jako národ Israel vyšli z Egypta. Sukky, které jsme měli po východu z Egypta byly jiné než dnes, ale Bůh je vytvořil z mraků. Představte si 40 let bloudit pouští a pořád se cítit jako doma. Nic nám nescházelo, protože oblečení i boty rostly s námi. K jídlu jsme měli Manu, kterou jsme každý ráno sbírali na pokrývce z rosy a která chutnala, jak si kdo přál. K večeři přilétly křepelky, které v poušti běžně rozhodně nenajdete. A takto to bylo celých 40 let až do doby, kdy jsme se dostali do země zaslíbené - do Izraele, protože tam už tyto zázraky nebylo třeba. Dostali jsme se do země, která je požehnaná "mlékem a medem". Země požehnaná sedmi druhy ovoce a obilí. Tam už jsme všechno museli dělat sami. Pracovat, dávat desátek z vypěstovaných plodin a výdělku. Dávat část chudým, dávat část kněžím do chrámu atd atd. A tam už jsme si postavili pevné stabilní domy, ve kterých jsme trávili třeba i celý život. Teď máme stavět Sukku. Zrovna teď, když už se venku ochlazuje a my v ní máme žít stejně jako doma. Máme tam sedět, jíst, zpívat, bavit se s přáteli a rodinou, modlit se, studovat Tóru.... Sukku postavíme minimálně ze tří stěn, které musí být stabilní, se střechou, která je vytvořena z přírodních materiálů - větví, listů nebo i ovoce. V Sukka bývá často velice chladno, některé roky dokonce i sněžilo a my začínáme svátek večer, kdy už je hodně zima a my sedíme v Sukka zabalení v zimních bundách. Stavíme ale Sukku proto, protože nám to přikázal Bůh a proto, abychom posílili svou víru. Sukka je totiž velice duchovní místo a stačí do ní pouze vstoupit a už to je skutek. Je to místo plné svátosti a Boží přítomnosti, proto se tam nesmíme hádat a musíme se tam chovat velice slušně. Jeden známý chasidský Admor slyšel, jak někdo v Sukka trochu zvýšil hlas a řekl rozzlobenému člověku, že se musí hned Sukka za svůj čin omluvit a prosit odpuštění od "Schach" (= střecha z přírodních materiálů). "Schach" se urazil, protože je velice svatý. Slušné chování v Sukka je základ a i důvod, proč Chasidim v Sukka nikdy nespí. Sukka je až příliš svaté místo a v dnešní generaci nejsme tak svatí, abychom si mohli 100% jistí, že se v noci nestane něco nečistého. Dřív, když jsme mohli ovládat náš mozek a neviděli jsme tolik erotiky i běžně na ulici, je nebezpečné riskovat, že se v noci něco nestane zrovna uvnitř Sukky.
Normální běžný člověk, který nemá tak silnou víru má vždy jistotu v tom, kde bydlí, ať už je to luxusní vila, rodinný dům, chata nebo malý byteček v paneláku. Je to místo, kde to zná, kde má své věci, oblečení, nádobí, kde ví, že je v bezpečí. Když je nám venku špatně, v práci se něco děje, ve škole se něco děje, vždy najdeme jistotu doma. Ale abychom se nespletli, kde je ta opravdová jistota, tak právě ve chladném a nepříjemném počasí jdeme do Sukka, kde si připomeneme, že jediná naše jistota je Bůh. Bůh, který dal Egypťanům 10 ran, který otevřel moře, vysvobodil nás z otroctví a vyvedl nás z Egypta. Bůh, který se o nás v poušti staral, daroval nám Tóru a ničil naše nepřátele. Do Sukky může někdy i pršet, může tam být strašná zima. Sukka není ani bezpečná a teoreticky se do ní může dostat úplně každý, protože to není zamčené místo z pevného materiálu. Ale my tam i přesto jdeme a máme jasný příkaz. Příkaz, který nemáme celý rok, ale jen 7 dní Sukkot - být veselí! Je psáno: "Vesamachta bechagecha vehayita ach same'ach". Je důležité být veselý i v nepříjemných a nebezpečných podmínkách, hlavně v době, kdy byly pogromy, zloději a vrazi, a stejně se dokázat upřímně radovat, protože máme Boha, který nám všechno dal, kterému věříme a který je stále s námi! Právě tohle je důkaz víry v Boha. Tento svátek je hlavně symbolem spojení, kdy všichni jdeme do Sukky. V Izraeli je tradicí, že do Sukky pozveme všechny své sousedy nebo přátele i přesto, že jsme předtím měli nějaké neshody. Říkáme tomu "Sukkat Shalom". "Shalom" znamená mír a je psáno, že až přijde Mašiach, že budeme mít jednu velikou Sukku, která ponese jméno "Sukkat Shalom", kde budeme jíst velkou rybu, která nás všechny nasytí, červeného býka a víno, které vzniklo v období tvoření světa a které je tajně hlídáno právě pro tuhle hostinu. Tam kde není mír ani nemůže přijít vykoupení a Sukka je právě symbolem pro mír mezi všemi, proto také používáme "arba'a minim", česky "Čtyři druhy". Jsou to 4 druhy rostlin, které musíme podle Tóry spojit. Je to palmová ratolest z datlovníku, větve vrby, snítky myrty a citrus etrog. Nejedná se o zvyk nebo tradici, ale o přímý příkaz od Boha ze Starého zákona. V Midraši je popisována symbolika podle chutě a vůně, kterou mají jednotlivé druhy...
Vrba - Nemá ani vůni, ani chuť. Kdybyste z ní chtěli udělat čaj, byl by velice hořký. Připomíná tedy lidi, kteří nemají ani dobré skutky, ani neznají Tóru a nechovají se dobře.
Myrta - Krásně voní, ale nemá žádnou chuť. Z myrty se dokonce dělají parfémy. Připomíná nám lidi, kteří jen voní. Dělají dobré věci, ale vědomosti tolik nemají. Ale alespoň se snaží dělat něco pro druhého.
Datlovník - Vůbec nevoní, ale datle moc dobře chutnají. Je to připomínka lidí, kteří všechno umí, hodně se učili, ale je to vlastně k ničemu, když ty skutky přímo nekonají. Je to jako lidé, kteří jsou celý den jen v ješivě, kde studují Tóru, ale bohužel pak zapomínají věci, co se naučili, přímo dělat. A proto Chasidut dává hodně prostoru lidem, aby šli do světa a aby mohli pomáhat ostatním.
Etrog - Je to ovoce, které krásně citrusově voní a ještě lépe chutná. Není lepší marmeláda, nežli z etrogu! Je velice vzácný a je těžké ho najít v obchodě. Je jako lidé, kteří se učili Tóru a všechno dělají tak, jak se má. Dodržují Šabat, mají Mezuzot, jedí košer, dodržují svátky a celou Tóru, jsou spravedliví a spojení s Bohem.
Na Sukkot všechny tyto druhy lidí z našeho národa spojíme a jsme spolu, protože chápeme, že máme jenom jednoho Otce v nebi, jednoho Boha, který nás vyvedl z Egypta a on je i ten, který nás zachrání příchodem Mašiach. Chce nás zachránit všechny spolu a není nic hezčího pro Boha, než když nás vidí všechny pospolu! V tu chvíli totiž ti spravedlivější lidé zachraňují i ty, co úplně v pořádku nejsou. Pokud i ty, kteří nejsou úplně v pořádku, dokážeme přijmout k sobě do Sukky, vytvoříme "Sukkat Shalom" a proto jedině potom můžeme přijímat i třetí chrám. Je to velice silný svátek a vhodný třeba i pro příchod Mašiach a začátek nového světa! Teprve potom bude světlo všude! :)
Autor článku: Jair Jirmijahu Jerochim
Na trhu při nákupu čtyř druhů |
Lulav a etrog |
Ovocný strop v Sukka |
Stavění Sukka |
Sukky na izraelský balkónech |
Sukky všude :) |
Pojízdné Chabad Sukky, které pomáhají plnit micvu i lidem, kteří Sukku nemají. |
Přeji všem, Sukkot kašer ve sameach! :)5782
OdpovědětVymazat