Parašat Nicavim
Všichni spolu jste dnes postaveni před Hospodina, Vašeho B-ha, vaši pohlaváři, vaše kmeny, vaši starší,…každý člověk z Izraele,….. od dřevorubce až po nosiče vody, aby tě nechal vejít ve smlouvu Hospodina, tvého B-ha.
Mojžíš přivedl národ do pozice vzájemného ručení jednoho za druhého – aby mohli vejít ve smlouvu – bylo nutné,aby byli jeden za druhého vzájemně zodpovědni.
“Kol Israel arevim ze ba ze ” – celý národ Israele ručí vzájemně jeden za druhého.
Který člověk může ručit za někoho druhého? Podle rozumové úvahy by to mělo být tak, že kdo je větší, může ručit za někoho, kdo je menší než on v té či oné věci. Příklad: pokud chudý požádá o půjčku a ten, kdo mu ji poskytuje se na toho chudého nespoléhá a není si jist, že mu dotyčný může půjčku vrátit a vyrovnat tak svůj dluh, požádá na tuto půjčku o nějaké ručitele. Bude požadovat člověka, který je na tom hmotně dobře, aby se stal ručitelem, aby se stal zodpovědným za to, že ten chudý člověk půjčku navrátí. Takto se to má s ručením. Zdá se, že by nebylo logické, pokud by jiný chudý vzal na sebe ručení za půjčku bohatého. Nemá to zdánlivě žádný smysl, aby někdo menší v nějaké záležitosti byl ručitelem za někoho, kdo má v dané záležitosti větší váhu než on. A přece je nám řečeno, “kol Israel arevim ze baze” všichni ručí navzájem jeden za toho druhého, každý z izraelského lidu, dokonce i ten malý a nejmenší z nejmenších je zodpovědný za každého jiného z izraelského národa, dokonce i za toho největšího z největších. Jak je taková věc možná? Admor ha zaken nám to vysvětluje na první větě z paraša Nicavim , ”vy všichni dnes spolu stojíte”. A sice tak ,že všichni židé jakoby spolu tvořili jednu jedinou postavu, tělo. V každém těle se nacházejí různé údy a orgány. Přednost hlavy oproti nohám je zřejmá a jasná. A přesto nemůže hlava dojít dokonalosti bez nohou. Pokud, nedej b-že mají nohy nějakou vadu, tak přece celé tělo, včetně hlavy, nemůže být dokonalé,ucelené! Tělo potřebuje všechny detaily a všechny části těla, aby bylo celé.
Stejně tak izraelský národ – všichni spolu tvoří jednu ucelenou bytost. Národ tvoří jedinci různých druhů a postavení. Jsou takoví jedinci, jejichž působení se rovná principu nohou a jsou ti, kteří představují princip hlavy. Ale všichni potřebují navzájem jeden druhého. Každý člověk má určitou přednost v nějakém detailu a tak celému tělu je zapotřebí jeho ručení aby celý celek dosáhl obecné dokonalosti. Abyste mohli tvořit jednu společnou bytost, je vás zapotřebí úplně všech, od vašich “hlav”(předáků) až po “nohy”, drvoštěpy a nosiče vody. To je opravdová jednota izraelského lidu. Abyste mohli vstoupit ve smlouvu, budete ručiteli jeden druhému.
Rabin Jair Jerochim, podle Rebbe Lubavič
Žádné komentáře:
Okomentovat
Těším se na vaše dotazy a komentáře. Jediné, o co vás žádám, je slušnost. Váš Jair